torstai 22. syyskuuta 2011

Långtråkigt som sjutton

Hur få tiden och gå då ena tösen är sjuk och andra tösen far längs med väggarna? Detta är den stora frågan för idag!
Vi är vana att vara friska och ha program för att dagen ska löpa. Vi sitter inte inom husets fyra väggar mer än man måste. Det går ännu så länge som det är den yngre som är sjuk men ack när det är den äldre som är sjuk - vad göra med den yngre? StoraS kan pyssla och göra saker själv, titta på DVD osv. Men lillaS som är van att ha program och göromål av annat slag så har endast tråkigt, vilket leder till fuffensmakeri hela tiden = frustration. Detta är första gången som den äldre är sjuk och den yngre frisk - så i den mån så händer detta inte ofta men problemet tycks även vara jag själv. Jag är inte van att sitta hemma, har ofta många järn i elden och göromål. Nu har jag redan hunnit med en massa, som kan göras inom hemmets fyra väggar och klockan är bara halv elva. Vad göra ännu en timme innan det är lunch?
Det finns en del små saker att göra, men sedan tycks det vara svårt att få sig själv motiverad att få det gjort - tudelat det hela. Först klagar man på att 'jag har inget och göra', samtidigt som 'jag har och göra men orkar/ids inte' fiilis. Sen när alla är friska så har vi så mycket program att jag tycker att jag inte hinner med allt som jag borde göra hemma. Detta är ju inte klokt! Hur lösa detta?
Så nu får jag väl ta mig i kragen och konstatera att skärppning - och börja i ena endan av hushållet och sakta jobba mig igenom och fixa alla små saker som borde göras tills jag kommer till andra ändan av hushållet. Satidigt hoppas på att lillaS inte förstör i samma takt som jag fixar :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti