keskiviikko 21. syyskuuta 2011

Öroninflammation

Så har vi överlevt familjens första (!) öroninflammation. StoraS vaknade 22 tiden igår och grät över sitt vänstra öra. Nåh, tänkte jag - lite värkmedicin så klarar vi natten men tji fick jag. Tösen sov inte många minuter under natten och grät för det mesta :( Runt midnatt kontaktade jag hälsotanten på 10023 och frågade hur mycket vågar jag ge av all den värkmedicin som vi har hemma och gav åt storaS. Sen bokade jag läkartid - skönt att man kan ordna även sådant via nätet mitt i natten.

På morgonen for vi iväg till läkarstationen och jag hade nog märkt hemma redan att det rinner blod från tösens öra. Fick konstaterat att storaS har öroninflammation och att trumhinnan spruckit och att inflammationen är av en ettrig variant. Så hem for vi med en kass full med olika mediciner och nu ska tösen vara hemma resten av veckan. Ingen simskola och ingen jumppa. Får se hur det blir med lördagens planerade HopLop besök med en dagiskompis. Nästa vecka ska vi till en öronläkare för att kolla att allt är ok, och att där inte blir något kvar av inflammationen. Själva kontrollen blir om två veckor, så nu blir det att springa till läkare framöver - tack för att barnförsäkringen finns!

Jag som alltid haft ett lungbarn och inte öronbarn - alltid varit orolig då storaS har flunssa att det sätter sig i lungorna och lyssnat på hennes hosta och rossligheten. Lite flunssig har tösen varit nu också men i en veckas tid gått mot det bättre. Sen PANG så slår det i öronen - underligt tycker jag. Och att det slår med sådan kraft och inga som helst symptom innan.
Så nu blir det lugna dagar; lillaS kommer att gå längs med väggarna då vi inta kan göra våra vanliga göromål och storaS kommer att njuta av att få titta på film under dagarna, mammas ompysslande och av alla pysselböcker vi inhandlade idag :)

Nu och handla mat och lite smått och gott som storaS önskade!


1 kommentti:

  1. Hoppas hon fort känner sig bättre!
    Efter en massa gnyende inatt (trots panadol) funderar jag också om man borde gå och kolla öronen snart.

    VastaaPoista